iii. Nyatakan saluran sebenar yang perlu dipatuhi oleh
seseorang pelajar jika ingin mengemukakan sesuatu cadangan atau sifat tidak
puas hati terhadap pengurusan politeknik .
Politeknik merupakan salah satu institut pengajian tinggi
yang tidak lari daripada adanya kekurangan bagi memuaskan hati semua pihak .
Kekurangan dalam pengurusan politeknik dari segi pengurusan asrama ,
perpustakaan , jabatan hal ehwal pelajar (JHEP) dan sebagainya , semestinya
akan menimbulkan rasa tidak puas atau
rasa ingin memberi apa-apa cadangan dikalangan
para pelajar .
Oleh yang demikian,
pelajar seharusnya mengemukakan sesuatu cadangan atau rasa tidak puas hati
terhadap pengurusan politeknik dengan saluran atau cara yang betul . Jika
pelajar mempunyai sebarang masalah atau apa-apa hal berkaitan asrama di
politeknik, pelajar boleh membuat aduan mengenai sebarang kerosakkan atau
kemudahan yang diberikan dengan cara mengisi borang yang telah disediakan .
Selain itu , pelajar juga berhak untuk menyuarakan apa-apa pandangan atau
cadangan . Sebagai contoh, menyuarakan pandangan agar pihak asrama politeknik
memperketatkan lagi sistem keselamatan supaya tidak berlaku sebarang kecurian
dan perkara tidak diingini berlaku dengan menghantar atau serahkan di peti
aduan yang disediakan.
Selain itu , mahasiswa dan mahasiswi boleh memberi cadangan
atau aduan tentang perpustakaan.
Mahasiswa dan mahasiswi boleh menggunakan perkhidmatan perpustakaan pada jam 8
pagi sehingga 5 petang sahaja, tetapi mahasiswa dan mahasiswi boleh memberi
cadangan kepada pihak institusi supaya melanjutkan lagi masa operasi perpustakaan
supaya semua mahasiswa dan mahasiswi dapat mencari maklumat di perpustakaan
dengan menggunakan email, menghantar surat aduan, serta menghubungi terus ke
pejabat.
Pelajar juga boleh berurusan dengan kakitangan JHEP jika
terdapat sebarang masalah seperti kehilangan kad matrik, pertukaran politeknik
serta hal-hal berkaitan politeknik dengan menghubungi terus ke pejabat hal
ehwal pelajar atau menghantar surat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan